6 iulie 2010

Patina, protejarea cutitelor din otel-carbon

"Patina este un film subtire pe suprafata unor metale produsa prin oxideare de-a lungul unei perioade mari de timp sau produsa fortat prin diferite procese chimice" - traducere aproximativa dupa Wikipedia.

In engleza in detaliu aici.

Am sa ma rezum doar la ce ne intereseaza pe noi si anume cutitele din carbon. Nu am sa vorbesc cu cuvinte mari pentru ca nu sunt in stare si nu are rost sa va umplu capul cu informatii care poate nu va intereseaza. Articolul se bazeaza pe propriile cercetari si experimente.

Patina este tot un fel de "rugina" dar care protejeaza cutitele de "rugina rea". Adica rugina rosie care mananca metalul foarte rapid. Pe cutitele din otel carbon patina are o culoare albastrui-gri sau gri.

Patina nu impiedica ruginirea ci doar o intarzie substantial. Orice cutit va ruginii mai devreme sau mai tarziu daca va ramane mult timp neingrijit intr-un mediu ostil.

Cum se poate obtine patina pe cutite?


Sunt mai multe metode:
1. Dupa fiecare utilizare, cutitul sa fie spalat cu apa si apoi sters bine cu o carpa uscata. In timp se va dezvolta patina. Nu am experimentat acest procedeu. Am citit doar despre el. Si sunt convins ca este functional deoarece am un cutit Mora din otel carbon (o sa vedeti in imaginile urmatoare) care a dezvoltat o patina in timp. Chiar am fost nevoit sa sterg partial acea patina ca sa pot face experimentul care urmeaza. Deci aceasta este metoda de lunga durata.

2. Taiati rosii, ceapa sau citrice si lasati lama nespalata pana apare patina. Este o metoda rapida dar modelul patinei este haotic si neuniform. Daca nu va deranjeaza puteti folosi metoda asta.

3. Scufundati lama cutitului in solutii acide (otet, pasta de tomate). Aceasta este metoda pe care am ales-o pentru a pune patina pe cutite.

Acum experimentul meu.
Acesta nu este primul experiment. Primul l-am facut inainte de a merge la intalnirea de la Siriu. Cei prezenti acolo au vazut cutitul cu patina pe el.

Asa.
Am luat trei cutie din otel carbon: Mora Clipper, Opinel nr. 12 si Ray Mears Bushcraft knife.



Le-am spalat cu apa si detergent de vase pentru a nu ramane nici o urma de grasime sau ulei protector. Le-am sters bine cu o carpa uscata.
Dupa aceea le-am dat pe strop ca sa iau vechea patina (Opinelul nu avea) pentru a se vedea mai bine procesul de oxidare.
Am luat o sticla de otet (3 lei) si un pahar.



Am ales pentru inceput cutitul Mora.


L-am  pus in pahar si am umplut cu otet pana la jumatatea lamei. Am umplut pana la jumatate ca sa vedeti diferenta. In mod normal se pune pana la maner ca sa fie toata lama in otet.



Am introdus si Opinelul.


Otetul a inceput sa lucreze. Se vad bulele de aer aparute.


Dupa vreo 10 minute de asteptare am scos Mora.


Am remarcat ca oxidarea se produce mai evident dupa ce a fost scos si ia contact cu aerul. De aceea este bine ca dupa ce scoateti lama sa o strageti repede cu o carpa altfel se vor vedea picaturi pe lama.

Am scos si Opinelul. Se vede cum lama a fost atacata si de vaporii de otet de la suprafata.


Dupa ce am facut pozele am pus toate cele trei lame si am umplut paharul cu otet ca sa le acopere in intregime. Opinelul a fost prea lung si a ramas o portiune neoxidata calumea.


Cutitul Ray Mears Bushcraft Knife inainte de oxidare (mai are urme din patina veche).



Si acelasi cutit dupa vreo 10 minute scufundat in otet.


Aici sunt toate cele 3 cutite dupa ce au stat vreo 20-30 de minute in otet. Le mai scoteam din cand in cand si le stergeam pentru a reactiona cu oxigenul si apoi le introduceam la loc in pahar.

Rezultatul final. Se vede ca nu am avut o carpa care sa absoarba foarte bine si au ramas urme de picaturi. Dar nu ma deranjeaza.





Le-am spalat pe toate din nou cu apa si detergent de vase pentru a opri efectul otetului. Dupa aceea le-am dat pe strop doar cu taisul. Nu vrem patina pe tais.

Cutitele date pe strop. Taisul se vede mai lucios.





Este posibil ca unora dintre voi sa nu va placa aspectul cutitului cu patina pe el. Nici o problema. V-a trebui sa aveti mai multa grija de lama ungand-o dupa fiecare folosire cu uleiuri sau vaselina pentru a nu ruginii. De recomandat uleiul alimentar daca vreti sa taiati alimente cu cutitul.

Personal am vazut avantajul patinei. Mai demult dupa o folosire banala a unuia dintre cutite, m-am grabit si l-am pus la pastrare fara sa il ung dupa folosire. A doua zi deja avea pete de rugina rosie pe el. Le-am scos repede si am uns lama. Daca trecea mai mult timp putea fi mai rau.
Dupa ce am pus pentru prima oara patina pe Ray Mears Bushcraft Knife nu l-am mai uns cateva zile bune iar pe lama nu se vedea nici o urma de rugina. Si a stat in aer umed cand am fost la Siriu.

Astept pareri, corectari sau completari de la cei care cunosc mai bine subiectul. Eu am aprofundat atat cat sa inteleg eu si pot pune in practica.

P.S.
Puteti incerca fara nici o problema. Patina poate fi scoasa pe strop sau piatra de ascutit.

P.P.S.
Puteti folosi Coca Cola sau Pepsi.

30 de comentarii:

  1. Nu stiam de treaba asta cu patina. Mi se pare ciudat sa "strici" lama intentionat. Probabil cand o sa trebuiasca sa curat pt prima data rugina de pe al meu o sa vad si eu avantajul... :)

    RăspundețiȘtergere
  2. Unde erai cand ziceam baietilor de patina? :))

    RăspundețiȘtergere
  3. Personal am rezolvat in alt mod problema eventualei rugine ptr Mora. In interiorul tecii de plastic am taiat la dimensiuni si fixat o pasla veche imbibata in ulei ptr arme. Cand introduc cutitul in teaca prin frecare se sterge si are loc auto-ungerea. De cand am adoptat aceasta metoda am si uitat ca trebuie intretinut otelul-carbon.
    Foarte pretioasa informatia ta despre patina, multam fain, am salvat articolul cu copy-paste in laptop, poate imi va folosi candva.
    Sa auzim de bine!

    RăspundețiȘtergere
  4. @Alex iartal pe @Mihai Baboi, el are sechele de cand a bagat opinelul intr-un mic si a ramas cu o pata ciudata, de aia se teme :))
    In alta ordine de ideii interesanta asta cu patina, o sa incerc si eu.

    RăspundețiȘtergere
  5. Fain articol, incerc si eu; doar tre' sa cumpar niste otet :)


    B

    RăspundețiȘtergere
  6. @Alex. Am auzit ca ziceai ceva de patina, dar nu eram atent (ca mie-mi place sa luceasca lama :D). Peste vreo doua luni ma auzi cu coada intre picioare cum iti povestesc ce bine mi-a prins articolul :))

    RăspundețiȘtergere
  7. @Serban Razvan Vezi ca nu merge la cutitele din inox. Tu aveai Mora din inox din ce am vazut eu.

    @B0gdan Trimite chemare la neamuri sa adune strugurii ca va apucati de otet! :))

    @Mihai Baboi Omu' stai linistit. Daca iti place sa luceasca lama, o lasi asa. Doar ca trebuie sa ai mai multa grija dupa fiecare folosire. Spor la mici! :D

    RăspundețiȘtergere
  8. @Alex - am fost toamna trecuta la cules de struguri; sincer, prefer sa urc 2-3 zile incontinuu pante ca la Pantalau, decat sa ma mai duc odata.... :)

    RăspundețiȘtergere
  9. Pai vezi ca mi-a zis Marius ca daca vreau sa mai vin pe la el sa te culeg si pe tine in drum.

    RăspundețiȘtergere
  10. Fain articolul!
    O sa incerc si eu pe brisca mea. Nu tin neaparat sa luceasca... dar nu-mi place nici sa fie ruginita.

    RăspundețiȘtergere
  11. Ciprian, intreaba-l si pe Matei ca sa iti confirme.

    RăspundețiȘtergere
  12. Salutari la toata lumea,
    Am citit si eu despre "blue rust" dar se vorbea acolo de a tine cutitul nu doar 10 minute in otet ci de 36 de ore ! ( http://www.bushcraftusa.com/forum/showthread.php?t=6443 )
    De aceea prefer totusi ca cutitul sa fie cu lama de otel inox pentru ca in salbaticie nu prea ai sa gasesti grasime sau uleiuri de intretinere .
    SEELENHEILKUNDE

    RăspundețiȘtergere
  13. @Alex Procedeul de la punctul 1 functioneaza si la mine pe un cutit de bucatarie chief knife.

    Am avut si eu o discutie cu Dan Iliescu acum un an pe aceasta tema. Pe forumul myknife.ro, Dan spunea ca prin oxidare controlata se obtine dioxidul de fier care ajuta la protejarea de rugina pe care o stim cu totii si care se numeste oxid de fier.
    Oricum cutitul va oxida mai puternic in zona taisului unde nu mai exista acest dioxid de fier deoarece ascutim lama.
    Daca nu este tinut intr-un mediu coroziv (la Mare cu apa sarata, etc. ) taisul poate fi dat de citeva ori pe piatra de ascutit sau strop o data pe zi si e ok, daca nu metodele spuse de Alex (ulei alimentar pentru cutitul folosit la mincare daca e din otel carbon, sau tot felul de uleiuri daca avem alt cutit pentru masa ). Vedeti ca uleiurile alimentare rincezesc in timp ...

    RăspundețiȘtergere
  14. ERATA ... "sau tot felul de uleiuri daca avem alt cutit pentru masa" - aveam impresia ca am formulat altfel (nu de alta dar este destul de "eliptic"). Voiam sa spun ca atunci cind aveti doua cutite (unul pentru taiat la masa altul pentru activitati ce nu tin de mincare) pe cel folosit la lemne si altele il puteti unge cu tot felul de uleiuri gen de mecanisme, ulei de arma. Ballistol este o firma cu raport pret calitate decent.
    Si totusi sint convins ca am scris si in prima interventie despre uleiul pentru mecanisme ... Am scris despre el intre doua semne din astea (mai mare si mai mic) si poate de aceea nu a aparut < > ...

    RăspundețiȘtergere
  15. cam scump otetul ala, Alex, eu mi-am luat cu 1,8ron, dela Kauflnd. rezultate si mai spectaculoase se obtin daca fierbeti lamele in otet. eu asa fac ca sa scot zgura de dupa forjare, daca e cazul, in plus obtin si o patina faina.
    se mai pot patina si cu clorura ferica, in functie de otel se poate ajunge pina la negru.
    alta solutie e mustarul, unii obtin niste paine foarte interesante.
    eu folosesc prima metoda - metoda folosirii si ingrijirii.

    daca cutitul e folosit frecvent, uleiul nu va rincezi. totusi, uleiul de floarea soarelui, daca sta citeva zile tinde sa se uste si sa se intareasca. in cazul asta-i mai bine cu untura/slana, salam uscat, untura nu se intareste.

    RăspundețiȘtergere
  16. La Bucuresti toate sunt scumpe :). Multam de vizita.

    RăspundețiȘtergere
  17. i-mi dai si mie te rog id-ul tau de mess?

    RăspundețiȘtergere
  18. Da-mi-l tu pe al tau si nu public comentariul si te adaug eu. Nu vreau sa imi fac publice datele de contact mai ales ca le folosesc pentru chestii personale.

    RăspundețiȘtergere
  19. Salut Alex!
    Dupa cum spunea si Matei, sunt multe metode de patinare. Eu am incercat de toate: L-am infipt intr-o lamaie, 6 ore, rezultat indoielnic, suprafata oglinda capata o alura mata, dar atat, pentru ca acidul citric ataca sever otelul.
    L-am infipt intr-un cartof mare, 8 ore, rezultate foarte bune, o cuoare gri-lucioasa, foarte frumoasa.
    L-am infipt intr-o ceapa 4 ore, otelul se "albastreste"
    Iar cel mai bine se face treaba in clorura ferica, eu am luat juma de litru de la magazin de electronice(se foloseste la decaparea circuitelor integrate), pentru suma de 5 lei. Intr-un pahar (de sticla, atentie!) se toarna 1/2 FeCl si 1/2 apa. Cu cat e mai putina apa, cu atat innegreste mai tare. Bagi apoi lama cutitului in pahar si nu o tii mai mult de 2 min, caci reactia e aproape instantanee. Pentru Damascuri, poti lasa lama cam 5-7 min si apoi itrebuie s-o cureti cu o carpa uda pt ca, carbonul de depune la suprafata, iar apoi inca o repriza si tot asa, pana obtii etching-ul dorit. Bafta!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Imi poti spune cum se comporta patina de la clorura la zgarieturi si daca se mai poate folosi la mancare cutitul?(vreau sa oxidez si manerul si sa il impletesc cu paracord)

      Ștergere
  20. Salut Alex!Eu am incercat pe un cutit din panza de gater o oxidare fortata cu o combinatie de mustar si otet balsamic din acela ieftin.Dupa aprox 5 min l-am spalat si am obtinut o oxidare gri-albastrui-galbui interesanta culoare dar nu era uniforma ici colo pete galbui combinate cu cate o pata albastruie toate pe un fond gri.Sper sa protejeze ceva.Nicu SM

    RăspundețiȘtergere
  21. Salut din nou.Felicitari pt rabdare si scule.Am facut si eu ceva teci pt. mine si cateva pentru amici.Le-am facut simple,ultima am cusut-o cu snur de piele .Iese destul de fain.Am o preducea rotativa.A iesit ceva in stil indian.Imi plac modelele de pe teaca pe care ai facut-o.Cezar Iasi.

    RăspundețiȘtergere
  22. Multumesc. Dar ai postat unde nu trebuie :)

    RăspundețiȘtergere
  23. am un kukri facut din disc agricol...otel carbon aliat cu ceva...dar ruginea..si nu gaseam solutii pt remedierea problemei .Am aplicat otet pe lama si...nu mai rugineste!!Mersi pt pont!!

    RăspundețiȘtergere
  24. eu am incercat cu vinete,rezultatul bun si rapid

    RăspundețiȘtergere
  25. Salut,
    am un opinel carbon si o intrebare... am incercat varianta cu scufundatul in otet, pe langa faptul ca a stat mai bine de jumatate de ora si n-am avut rezultatele din experimentul de mai sus... cred ca au ajuns vaporii la maner si probabil au umflat lemnul (in zona unde culiseaza lama) pentru ca gliseaza FOARTE greu. Intrebarea mea, mai am vreo sansa sa-l readuc la starea initiala !?

    RăspundețiȘtergere
  26. Il lasi sa se usuce cateva zile si isi revine. Lemnul se umfla la umezeala. Sigur e carbon?

    RăspundețiȘtergere
  27. salut. cum scot usoare pete de rugina din cutitul meu otel carbon? am sters bine cu detergent de vase si un cif cu clor ptr tot felul de activitati. ms anticipat

    RăspundețiȘtergere
  28. Incearca cu ceva mai abraziv. Vezi ca exista prin magazinele gen Practiker "steel wool".

    RăspundețiȘtergere
  29. mersi frumos Alex, o sa incerc. stie cineva cumva vreo tocilarie cat de cat ok prin timisoara?

    RăspundețiȘtergere

Orice link care duce spre vanzare de produse va fi considerat spam. Multumesc pentru vizita si lectura placuta in continuare.