31 august 2011

Canoe

Când am fost la întâlnirea Buscraft România, la un momentdat s-a deschis o discuţie despre bărci. Nu mai ţin minte exact contextul. Eu de foarte mult timp visam la o canoe. Dar la noi preţurile erau măricele (sau salariile mici) şi modelele nu îmi plăceau. Aşa că prin 2008 mi-am luat un caiac de agrement sit-on-top care era mai ieftin şi cu care am avut câteva plimbări frumoase.


În scurt timp însă, am simţit nevoia companiei. Prietenii nu işi permit o ambarcaţiune sau care işi permite stă la bloc şi nu are unde să o depoziteze. Atunci m-am decis să cumpăr o ambarcaţiune pentru două persoane. Dar caiacele deşi sunt mai rapide, nu mă atrag. Îmi place imaginea şi calmul unei canoe pe apă şi faptul că nu trebuie să mă închid până la brâu într-un caiac. Aşa ca am început să caut.

Am găsit pe www.canoe.ro şi www.imiplaceapa.ro dar nu eram convins.

Aşa, şi acum să mă întorc la discuţia de la întâlnire. Când zic că am pus caiacul la vânzare şi că vreau să îmi iau canoe, Leon îmi zice "Da' de ce nu-ţi faci?". Răspunsul meu a fost că mă depaşeşte subiectul şi că nu ştiu nimic despre asta etc... Timiduţul, un alt băiat de la întâlnire îmi zice şi el că de ce nu îmi fac. "Ai văzut ce şi-a făcut ăla pe barcahoolic?". Îi zic că nu şi discuţia a murit pe aici.

Când ajung acasă îmi aduc aminte de discuţie şi zic să văd despre ce e vorba pe barcaholic ca să nu mor prost. Şi încep să citesc postarea. Şi văzând pozele şi rezultatul am vrut să-mi ard o cărămidă în dinţi. "Asta pot face şi eu!" zic. Şi încep să sap. Am găsit acolo şi planurile in format .dxf dar nu mai ştiu exact link-ul aşa că îl pun pe Dropbox de unde puteti să îl luaţi (l-am pus aici).


Între timp mă ajută şi Timiduţul cu planul trimiţându-l pe mail. Acum dau de altă problema. Cum extrag planurile, cum printez? Aşa că cer ajutor pe blog (am şters postarea între timp). Mă ajută Cristian Gidinceanu cu nişte sfaturi ca să mă descurc singur in AutoCAD (Mulţumesc Cristi :D). Muncesc tot weekendul ca să îmi fac în format .pdf ca să le printez undeva.

Marti aflu că m-am agitat ca prostul. Cristina îmi zice unde să printez la plotter. Mă duc acolo şi cu 34 de lei îmi printează o tanti totul la scară direct din fişierul original. Eu i-am arătat doar ce să printeze din fişier. Este un centru partener Canon. Foarte politicoşi. Şi aveau şi apă rece la intrare :D. Îi recomand.

Buuuun. Acum cu planurile printate la scară se schimbă perspectiva. Ceva nu se lega. Când mi se pune pata pe ceva sap adânc. Ne-având un istoric ca să văd de unde vin planurile de pe barcaholic am vrut sa verific pe net. Aşa că am găsit planurile astea. Ca sa vad greselile a trebuit sa citesc un .pdf primit pe mail de la Timidutul cu câteva zile înainte (am fost pe foc automat, citeam două cărţi despre canoe în paralel).

În primul rând câteva dintre formele canoei din fisierul de pe barcaholic au fundul plat (cele care formeaza mijlocul). Pe net totul e arcuit. Asta nu e o problemă că e ochestie de vreo 5 mm care se poate corecta la tăiere. De asemenea nu cred că influenţează prea mult comportamentul bărcii. Dar dacă mă apuc de chestia asta vreau să merg pe nişte planuri cât mai corecte făcute de oameni care au facut canoe şi înainte. Nu e nici o jignire aici către ce cel care a făcut desenele. Chiar ţin să-i mulţumesc lui Orafaz pentru munca depusă şi pentru câteva sfaturi. Daca nu făcea asta nu mă apuca damblaua :). Dar eu vreau o canoe tradiţională după planuri originale. Nu vreau doar o canoe oarecare dacă e să intru în horă.

O altă greşeală în fişier este desenul etravei (forma care formează botul şi coada canoei). Mi-e greu să explic în cuvinte şi aici nu pot da din mâini ca să vă explic :)). Poate când o să pun poze o să se inteleaga. Dar iar, nu cred că e dramatic.

Având în vedere cele două probleme şi câteva nelamuriri legate de distanţa dintre forme, am decis că dacă e să mă duc la bal, să mă duc calumea.

Pe amazon.com aveam în wishlist de foarte mult timp o carte numită Canoecraft scrisă de Ted Moores, un nene care se pare că ştie cu ce se mănâncă treaba asta. O vânez cam de cand am cumpărat cartea despre făcut pagăi. Se pare că e piatră de temelie în construcţia de canoe. Şi în documentarea făcuta zilele trecute am dat de magazinul lui care vinde şi planuri.

Deci în loc să mă grăbesc am comandat planurile din Canada şi cartea de pe Ebay.co.uk ca să o primesc mai repede. Dacă iese ceva greşit vreau să fie din cauza mea şi nu din cauza mea + cauza planurilor.

Dacă lucraţi după planurile din fişierul de pe barcaholic şi cu sfaturile de acolo, lumea sustine că puteţi face canoea în vreo 1000 lei. Asta dacă aveţi absolut toate sculele şi spatiul de lucru. Dar la 1000 lei nu vă aşteptaţi ca finisajele să arate excepţional. Partea mişto este că va pluti chiar dacă iese strâmbă (cum a ieşit pe barcahoolic).

Eu vreau să încerc să aloc timp şi să o fac cât mai aprope de cum scrie în manual. Deci va fi un proiect de câteva luni pe care voi incerca să-l documentez şi să nu-l grăbesc (sunt cam repezit din fire).

Modelul ales este Prospector 'Ranger' 15.

Mă cam sperie proiectul dar mă şi incita în acelaşi timp. Nu cred că voi putea respecta toţi paşii din manual datorită costurilor materialelor sau a materialelor care nu se găsesc la noi dar sper să iasă ceva frumos.

Uraţi-mi succes.
Alex

2 comentarii:

  1. Foarte tare proiectul, te invidiez! Succes din partea mea, o sa stau gura casca pe net pana ai sa termini. Am vazut ca tot faci mini excursii la munte, poate e o idee buna sa mergi la vreun gater din zona. CU siguranta daca intrebi intr-un sat cineva te poate indrepta spre locul potrivit. Cred ca vei obtine si un pret foarte bun comparabil cu alte magazine. Acoperis, cea mai ieftina varianta e sa faci un schelet din metal sau lemn, demontabil si sa cauti tabla cutata, eventual sh daca se poate. Iti trebuie cateva coli, asa ca s-ar putea sa gasesti la fier vechi. Tabla asta se poate folosi si in picioare si poti face un fel de magazie, in caz ca te prinde iarna. Se prinde in suruburi, usor de pus, usor de scos.
    Din cate vad eu prin lista ta de prieteni bushcrafteri, lemnul nu va fi o problema. :) Bafta!

    RăspundețiȘtergere
  2. Acoperisul il fac din lemn si vad eu ce pun pe el. Legat de scandura... Mi-a maimzis un baiat sa merg oe la munte sa intreb. Problema mea cea mare e ca sunt cam tolomac la chestiile astea. Am sa vad cum fac. Luna asta ma concentrez pe acoperis si masa de lucru daca vin planurile repede. Multumesc :)

    RăspundețiȘtergere

Orice link care duce spre vanzare de produse va fi considerat spam. Multumesc pentru vizita si lectura placuta in continuare.